Stage week 1 - Reisverslag uit Oulu, Finland van KingaInFinland - WaarBenJij.nu Stage week 1 - Reisverslag uit Oulu, Finland van KingaInFinland - WaarBenJij.nu

Stage week 1

Door: Kinga

Blijf op de hoogte en volg

06 Februari 2022 | Finland, Oulu

Hallo lieve mensen,

Hierbij het eerste verslag uit Finland.

Afgelopen week was mijn eerste week op mijn stage, waar ik (waarschijnlijk) de komende 7 weken stage zal gaan lopen.

Op maandag werd ik verwacht op de OAMK, de hogeschool die mijn stage regelt en waar ik ook nog enkele vakken volg. Vanuit hier ontmoette ik mijn stagebegeleidster, waarbij ik direct in de auto mocht stappen op weg naar de eerste client. We gingen naar een man, ongeveer 40 jaar oud met een stofwisselingsziekte. De ziekte tast de zenuwen aan en hierdoor zit hij in een rolstoel. Ook heeft deze meneer moeite met het uitvoeren van taken met zijn handen. We gingen vandaag bladerdeeghapjes maken, om zo de fijne motoriek te oefenen. Ook geeft het zelfvertrouwen wanneer je voor jezelf iets kan koken of bakken.

Op dinsdag kreeg ik een rondleiding van mijn stagebedrijf. Wat erg anders is dan ik had verwacht, is dat vrijwel niemand naar de kliniek komt. We gaan eigenlijk altijd naar de mensen thuis. Vaardigheden oefenen in de context van je eigen huis maakt de activiteit veel waardevoller.

Woensdag gingen we naar een mevrouw van ongeveer 50, met MS. Zij had recent haar diagnose gekregen en dit had een grote impact op haar leven. Door de motorische en vermoeidheidsklachten moest ze haar baan als verpleegkundige opgeven. Dit viel haar zwaar. Samen met mijn begeleidster gaat ze vaak knutselen. Zo hebben we deze dag spiegels bedrukt met een mooi patroon en gaan we volgende week matjes van vilt maken. Toen haar kinderen waren het huis uit zijn gegaan, heeft ze de oude kinderkamer tot een knutsel en houtbewerkingshok omgetoverd, voor haar en haar man. Knutselen geeft haar een nieuwe hobby en uitdaging.

In de middag gingen we naar een man die ten gevolgen van een herseninfarct een spastische rechterzijde heeft. Vooral de hand en schouder zijn aangedaan, en hij loopt met een rollator. Samen met hem doen we rek oefeningen en maken we een woordzoeker, om te werken aan zijn korte termijn geheugen. Dit is ook aangetast door de beroerte.

Naast mijn stage is het op woensdag ook mijn verjaardag! Samen met de mensen die ik tot nu toe heb leren kennen eten we samen en een aantal meiden hadden een brownie voor mij gebakken <3

Op donderdag ontmoet ik een vrouw van 21 met een verstandelijke beperking. Verassend genoeg spreekt ze aardig wat Engels. De Finnen zijn erg verlegen en durven dan over het algemeen weinig tot geen Engels met mij te spreken, dus dit was erg leuk. Omdat ze net jarig is geweest gaan we samen een taartje eten en koffie drinken. Tegelijkertijd oefenen hoe ze zelfstandig dingen kan ondernemen in de “grote mensen wereld” Zelf kiezen welk taartje ze wil, en koffie of thee en dit bestellen aan de kassa.

Op vrijdag gaan we naar een basisschool waar we twee jongens ontmoeten. We doen spelletjes en oefenen met schrijven. Hierna gaan we naar een meneer van ongeveer 50, die een heftig auto ongeluk heeft gehad. Hij heeft hierdoor geheugenproblemen. Mijn mentor helpt hem met het invullen van een formulier voor de verzekering. Hij heeft een echte Finse open haard en hij vraagt of ik misschien worstjes wil grillen. Daar zeg ik geen nee tegen natuurlijk! Warm voor de open haard zat ik daar dan te grillen. Zo slecht is een stage hier nog niet [e-1f609].

Het weekend was voor mij vrij rustig. Mijn dagen bestonden uit wandelen, sauna en samen eten met de mensen die ik hier heb ontmoet. Bijgevoegd zijn een aantal foto's als sfeerimpressie.

Tot volgende week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Oulu

Oulu

Stage

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2022

Inburgeren; wanneer 0 graden voelt als “lekker wee

20 Februari 2022

Hoe is het in Finland?

14 Februari 2022

Stage week 2

06 Februari 2022

Stage week 1

Actief sinds 08 Feb. 2022
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 950

Voorgaande reizen:

14 Januari 2022 - 31 Mei 2022

Oulu

Landen bezocht: